Hoe maak je een goede eerste indruk?

De eerste indruk maak je in de eerste zeven seconden, daarna is het oordeel geveld en word je in een hokje geplaatst. Bijna ongelooflijk, maar toch echt waar. Ik heb hierover presentaties bijgewoond van onder andere Nelleke Mulder, Zakenvrouw van het Noorden 2009. Heel grappig om te zien hoe het publiek een slide kreeg voorgeschoteld met daarop een man, midden vijftig met baard en bril, ribcord bandplooibroek, ruiten overhemd, bril en stevige schoenen. Wat doet deze man voor werk? Nou, veel verder dan biologieleraar of ambtenaar kwamen we niet. Uiteraard nam hij zijn lunch (boterhammen met kaas) mee vanaf huis en reed op zijn fiets na zijn werk. En dat allemaal op basis van de eerste zeven seconden. Vervolgens werd een slide getoond van een fris uitziende vijftiger, zonder baard of bril, strak in het pak en hippe schoenen. Oordeel kwam na zeven seconden: duidelijk een manager of verkoper, rijdt in een snelle leasebak, een carrièrejager. Nu is Nelleke Mulder specialist op het gebied van de eerste indruk en ze verzorgt ook metamorfoses. Uiteraard bleek dit dezelfde man te zijn, voor en na de make-over. Bevestigend was ook wel dat de heer in kwestie na de make-over ook daadwerkelijk de gewenste carrière ging maken.

Maar behalve het uiterlijk is ook de stem heel belangrijk voor die eerste indruk. Nieuwsgierig dat ik ben, heb ik enkele jaren geleden een dag een workshop gevolgd bij stemcoach Elizabeth Ebbink. Je kunt er nog zo goed uitzien, maar als bijvoorbeeld je stem te zacht is of je praat op een monotone wijze, dan word je ook minder gehoord. Een leuk onderdeel van die workshop was ook het afluisteren van elkaars voicemail. We besteden met z’n allen heel veel aandacht aan het juiste visitekaartje, de meest gave website, maar als je dan iemand belt en je krijgt een voicemailtekst, dan is die meestal zeer onpersoonlijk, onvriendelijk zelfs en slecht verstaanbaar (wie spreekt de tekst niet in tijdens het autorijden?). En dat in je eerste contactmoment, ai!

Je uiterlijk en je stem zijn niet meteen onderdelen van een starterscursus voor ondernemers, maar ik wil er uiteraard voor pleiten dat iedere ondernemer hier meer aandacht aan gaat besteden. Als ondernemer wil je immers serieus worden genomen, dat je gezien en gehoord wordt en je je droom kunt verwezenlijken.

Ik hoop voorts ook dat alle finalisten van de nationale finale mbo en hbo student company van het jaar mijn tips ter harte zullen nemen en zich heel goed voorbereiden. Ik zal niet zeggen dat ik als jurylid van de finale van vorig jaar mijn oordeel al in zeven seconden definitief had geveld, maar de presentaties van de winnende finalisten waren wel om door een ringetje te halen.

Op 23 mei als gastcolumn verschenen op Baaz.nl

Terug naar archief