Hoe word je een topondernemer?

In mijn column van februari kondigde ik de competitieperiode van Jong Ondernemen van het jaar voor het mbo en hbo al aan. Inmiddels zijn de halve finalisten bekend en beginnen de zenuwen bij de Student Company’s voor de Nationale finale op 2 juni 2014 al behoorlijk toe te nemen. Laat staan hoe dat zal zijn voor de spetterende aanstaande Europese Finale begin juli in Amsterdam! Ik ben zelf ook heel benieuwd welke bedrijven deze finales zullen halen. Het gaat immers niet alleen om het bedrijf zelf, maar zeker ook om de teamgeest en de talenten van de studenten zelf.

Onlangs was ik samen met Arko Veefkind, directeur van Jong Ondernemen, te gast bij een radioprogramma van WNL. Ik werd daar geïntroduceerd als topondernemer en moet bekennen dat ik daar toch enigszins verbaasd over was. Nu went zo’n geweldige benaming snel, maar de Hollandse bescheidenheid flitste toch even door mijn hoofd. Huh, ik topondernemer? Ik ben nog lang niet aan mijn top/heb mijn droom nog niet vervuld, het kan allemaal nog veel beter….

Maar, eerlijk is eerlijk. Dit jaar vier ik mijn twintig jarige bestaan als ondernemer, of beter als bedrijf. Ik ben ondernemend geboren en door veel vallen, opstaan en weer doorgaan een steeds betere ondernemer geworden. Maar het allerbelangrijkste ingrediënt voor een topondernemer is vooral dat je datgene doet wat je leuk vindt. Iets waarvoor je ‘s morgens je bed uit wilt komen en wat je meer energie oplevert dan dat het je kost. Noem het een droom die je wilt laten uitkomen, de stip op de horizon of een never ending drive.

Dat is voor mij sinds 1994 het hulp bieden aan iedere mkb-ondernemer die in financiële problemen is gekomen. Mijn onderneming die schuldhulpverlening verstrekt, is slechts een middels om die droom te verwezenlijken. Klein begonnen, heel groot gegroeid en na twee reorganisaties weer sterk groeiende. Maar leuker vind ik nog om wegen te bedenken en te bewandelen die losstaan van bestaande denkpatronen. Zo heb ik onlangs aan de wieg gestaan van MKB Doorstart.nl, een publiek-private samenwerking om mkb-ondernemers die in financiële problemen verkeren of dreigen te geraken in een vroegtijdig stadium gratis bij te staan. Een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. Hoezo traditioneel business model? Mijn motto: geef veel en je krijgt uiteindelijk veel meer terug, maar ook: hoe kan het beter en hoe kan het leuker?

Ook zichtbaarheid is heel belangrijk voor iedere aanstaande topondernemer. En zichtbaarheid betekent transparantie en dus ook lef. Lef om mee te doen aan competities en jouw ei van Columbus te delen, maar ook inzicht te geven in de financiën. En als je dan wint, dan heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden. Dat is natuurlijk niet meer dan een liedje van Doe Maar uit een ver verleden, maar wel met een goeie kern van waarheid. Want bereik je de top, dan rol je van het ene leuke verzoek in het ander en wil iedereen met je samenwerken, maar er wordt ook verwacht dat je aan de top blijft. En dat gaat een stuk makkelijker op het moment dat jij de dingen doet die je leuk vindt (en waar je vaak ook dan de beste in bent) en je voor de troepen uit blijft lopen. Je hebt een voorsprong, dus benut die en wees vooral trots op wat je al hebt bereikt.

Ik sluit graag af met de oproep aan alle Student Companies om de Europese hoofdprijs binnen te slepen. Voor je het weet ben jij een topondernemer: You can do it and Yes we can!

Op 22 april als gastcolumn verschenen op Baaz.nl

Terug naar archief