Waartoe zijn we op aarde?
Nu de crisis in Nederland haar dieptepunt heeft gehad, kijkt menig ondernemer, leidinggevende en werknemer wat verward om zich heen. Ik ben zelf al zo’n twintig jaar ondernemer, maar zoals de tijden nu zijn veranderd en snel blijven veranderen, heb ik nooit eerder meegemaakt. Misschien is het de leeftijd. Ik word tenslotte ook al vijftig deze maand… Maar feit is dat geen enkel bedrijf op de oude voet van voor de crisis kan blijven voortbestaan.
Tijd dus voor herbezinning. Hoe mooi is het om daarvoor het ‘Golden Circle model’ van Simon Sinek te gebruiken, the Why, the What en the How? Why do you come out of bed every morning? Dus weg met die ouderwetse heisessies voor directie en management en jaarplannen van vijf jaar en ouder. Nee, die nieuwe stip op de horizon bepalen we met z’n allen. Best spannend ook om met een gevoel van gezamenlijke kwetsbaarheid dit traject te doorlopen. Waar komen we vandaan, waar staan we nu, wie willen we zijn, hoe zien we onszelf, hoe worden we gezien en waar willen we naartoe? Ofwel: waartoe zijn we als bedrijf op aarde? In een brainstorm kon iedereen input leveren en tot onze grote verbazing waren we het eens op superveel punten. Blijkt dan toch weer dat aannames één van de grootste hindernissen voor innovatie en groei zijn.
We zijn dan ook onwijs trots op ons eerste gezamenlijk gemaakte bedrijfsplan 2015-2017. We hebben the Why, What en How in creditcardvorm laten printen, zodat die mooi past in het hoesje van de mobiele telefoon. En nee, je kunt er nog niet mee betalen Gaaf is ook om nu al te constateren dat de communicatie een vliegende start maakt en de afstanden tussen werknemers, leidinggevenden, management en directie steeds kleiner worden. Het is nu al raar om die verschillende functies zo te benoemen, want we voelen ons meer en meer een team met een aanvoerder, aanvallers, middenvelders, verdedigers en een doelman. ‘Aanvoerder’ op mijn nieuwe visitekaartje? Dat gaat me nog even te ver. Wel snap ik nu als geen ander dat topsporters en -coaches door Jan en alleman worden gevraagd te komen spreken. Dus mocht je nog midden in de gezamenlijke herbezinningsfase zitten, houd moed, het eindresultaat geeft richting en duidelijkheid in deze nieuwe, uitdagende, maar vooral: prachtige tijd!
Augustus 2015 als column verschenen in People business, nr. 7 >