Wie is jouw klant, waar is die klant & hoe vindt hij jou?

Ondernemen start met een droom en die wil je natuurlijk zo realistisch mogelijk laten uitkomen. Wat heb je te bieden als unieke dienstverlening of uniek product? Ga je voor innovatie, kwaliteit, duurzaamheid of véél voor weinig?

Allemaal belangrijke afwegingen die je moet maken, maar aan de passie voor jouw ei van Columbus zal het niet liggen! En als het ei dan eindelijk is gelegd, komt alweer de volgende uitdaging: wie wil jouw ei hebben of wie zou jouw ei moeten hebben? En wil je je ei eigenlijk wel afstaan of toch maar blijven dromen en op je ei blijven zitten?

Oké, genoeg over de eieren, Pasen duurt immers nog even… Maar dit doet me wel denken aan de tv-uitzending van Dubbeltje Op Z’n Kant In Bedrijf van enkele jaren geleden waarin het ging over een vrouw met een winkel in houten speelgoed. Dit was al jaren haar droom, maar na opening draaide ze enkel verlies en teerde in op haar spaarcentjes. Wat bleek? Haar verkoopvaardigheden waren ver beneden peil. Als er een klant in de winkel kwam, was zij blij dat de klant het een prachtige winkel vond. Ze maakte geen contact met de klant en verkocht dus ook nauwelijks iets. Tsja, ze had beter een museum kunnen beginnen.

Ondernemen is verbinding maken met de buitenwereld en niet in de laatste plaats met je klant. Dan rijst ook meteen de vraag: wie is jouw klant, waar is die klant en beter nog, hoe vindt hij jou? Laat je zien en laat je horen! Ga maar eens op marktverkenning en dan bedoel ik ook letterlijk de markt op. Kijk eens naar vergelijkbare groente- of viskramen. Waarom is het bij de ene drukker dan bij de andere? Dat ligt lang niet alleen aan de kwaliteit van het product. Er is dus blijkbaar ook nog zoiets als de gunfactor. En wanneer krijg je die? Als je vol passie bent over je product en dit weet over te brengen.

Handig om al deze kennis vooraf in je productontwikkeling te stoppen, want misschien weet jouw klant nog helemaal niet dat hij jouw product nodig heeft. Denk maar aan de eerste mobiele telefoons. Waanzinnig zwaar en onhandig met zo’n accu en niemand begreep waarom je die nu nodig zou moeten hebben…. Je hebt toch thuis een telefoon? Dan rijst ook de vraag: is die klant wel koning of is het de kracht van jouw product? Soort kip-ei-verhaal, maar met passie voor jouw ei en klant is het een stuk makkelijker verkopen.

Ik wens alle studentondernemers van de Junior en Student Companies die op de marktdagen van Jong Ondernemen staan de komende tijd dan ook heel veel succes! Interesse om naar deze marktdagen te gaan en de talenten van nu te ontdekken? Hier vind je de agenda met alle data en locaties. Veel (ver-)koopfun!

Op 24 maart als gastcolumn verschenen op Baaz.nl

Terug naar archief